- Reklama -magazin

Analýza: Jak koronakríze ovlivní předvánoční nákupní sezónu

Koronakríza se dotkla i našich vánočních nákupních zvyklostí. V aktuální analýze Poštové Banky se podívali na to, ve kterých obchodech necháváme během roku nejvíce peněz a zda je závěr roku pro obchodníky nejúspěšnějším obdobím. A také na to, jak letošní vánoční nákupy ovlivní pandemie.
Za celý loňský rok dosáhly tržby našich maloobchodníků více než 22 mld. EUR. Při přepočtu na jednoho obyvatele to vychází tak, že každý z nás nechal loni v obchodech přibližně 4 100 EUR. Až 41% z těchto peněz jsme nechali v supermarketech či hypermarketech. Za nimi následují obchody s ostatním zbožím, jako jsou prodejny s oblečením, drogerií, šperky, či lékárny, kde směřovala pětina našich výdajů. No a zhruba desetinu z našich utracených peněz jsme nechali při tankování na benzínce, desetinu jsme utratili za zboží do domácnosti a stejně desetina směřovala do e-shopů.

Analýza: Jak koronakríza ovlivní předvánoční nákupní sezónu

Které obchody vydělávají nejvíce právě před Vánocemi?
Nejúspěšnějším obdobím z pohledu maloobchodníků je obvykle poslední kvartál roku. A nejúspěšnějším měsícem v roce zvykne bydlet prosinec, během kterého jsou tržby většiny obchodníků vyšší než po zbytek roku. Hlavním důvodem jsou samozřejmě vánoční svátky, před kterými vrcholí nakupování potravin na štědrovečerní stůl a dárků pod stromeček. Poslední kvartál roku se proto na celoročních tržbách maloobchodníků podílel loni až 27% heteroatomy.

Nadprůměrné tržby během posledního čtvrtletí loni zaznamenaly všechny oblasti maloobchodu s výjimkou čerpacích stanic. Ty zaznamenávají nejvyšší tržby na jaře a v létě, kdy vrcholí motoristická sezóna. Nejvýraznější nárůst tržeb v závěru roku se projevil u prodejců hraček, sportovních potřeb apod., Kteří v závěrečném čtvrtletí vydělali až 31% svých celkových tržeb. Stejná je situace iv obchodech s ICT, tedy v obchodech s elektronikou, počítači a telefony, kde na poslední kvartál také připadá až 30% celoročních tržeb. Výraznější však v závěrečných měsících roku rostly i tržby v obchodech se zařízením do domácnosti, v obchodech s oblečením, kosmetikou či šperky a také tržby v supermarketech. Závěr roku přináší radost i internetovým prodejcem. Právě e-shopy jsou v současnosti rychle se rozrůstajících odvětvím a stále více Slováků přichází „na chuť“ online nakupování. Kromě toho, současná pandemická situace ještě více podporuje nakupování přes internet, protože je bezpečnější než fyzická návštěva obchodů.

Analýza: Jak koronakríza ovlivní předvánoční nákupní sezónu

Jak se vyvíjely tržby našich maloobchodníků během tohoto roku?
Během jarních měsíců srazila tržby obchodníků směrem dolů první vlna pandemie. Ta se nejcitelněji dotkla dubnových tržeb, které meziročně klesly až o více než -14%. Do zelených čísel se maloobchod opět přehoupl až v červenci, kdy zaznamenal ale jen mírný meziroční růst tržeb o 1,5%. Od té doby ale už naši maloobchodníci vykazují růst tržeb, tedy vyšší tržby než před rokem. Dokonce můžeme říci, že v říjnu obchodníci ještě druhou vlnu pandemie takříkajíc nepocítili. Neplatí to ale stejně pro všechny oblasti maloobchodu. Restaurace či hotely příliš mnoho důvodů k radosti nemají. Stejně ani oblast cestovního ruchu, kultury, zábavy či rekreace. Naopak, daří se hlavně supermarketem a e-shopem.

Analýza: Jak koronakríza ovlivní předvánoční nákupní sezónu

Jak ovlivní letošní předvánoční sezónu koronakríza?
Rostoucí tržby před Vánocemi souvisí s „nákupním závratí“, který je již jakousi „tradicí“ před vánočními svátky. Předvánoční nákupy jsou v současnosti ještě více podporovány různými akcemi typu Černý pátek, které si iu nás v posledních letech získaly obrovský zájem. Před svátky vrcholí nejen nakupování dárků, ale ve větším množství kupujeme i potraviny kvůli setkáním s rodinou a přáteli. Letošní sezóna bude ale jednoznačně jiná než po minulé roky, kvůli pandemii totiž budeme muset změnit mnohé naše zvyky a tradice. Párty s přáteli si letos budeme muset odepřít a velké rodinné setkání zřejmě omezíme na pár nejbližších příbuzných. Není proto vyloučeno, že se to odrazí i na menších nákupech potravin a dárků. Kromě toho, ekonomická situace také není taková příznivá než po minulé roky. Ti, kteří kvůli krizi přišli o práci, se budou muset tyto Vánoce uskromnit. Šetrnější se však budou chovat i další Slováci, hlavně ti, u kterých přetrvávají obavy ze ztráty zaměstnání či příjmu. Letos tedy zřejmě utratíme méně na dárky i potraviny.

Bude tedy letošní závěr roku pro obchodníky úspěšný?
Přestože pro mnohé maloobchodníky bývá poslední kvartál roku tím nejúspěšnějším, nemusí pro ně automaticky znamenat i vyšší tržby než před rokem.

Další články autora

Komentáře

PR článek

Nejnovější články