Umělá inteligence a její využití je dnes hodně probírané téma, protože může výrazně změnit pravidla hry. A to nejen v podnikání. V čem nám tedy může pomoci? A jaká rizika s sebou naopak přináší?
Umělá inteligence (anglická zkratka AI) je zde s námi již řadu let. Využíváme ji vlastně mnohem více, než si myslíme – například při používání Google map, v rámci předpovídání počasí, ve zdravotnictví a ve spoustě dalších oblastí.
V poslední době se s ní můžeme setkat také například v podobě virtuálních asistentů, chatbotů či při různé automatizaci procesů. Nyní se ale dostáváme do situace, kdy se machine/deep learning posouvá na ještě vyšší úroveň.
Hodně probíraný je v poslední době bezpochyby ChatGPT od OpenAI, který dokonce nedávno složil zkoušky na právnické fakultě. Tím ale nekončíme, v rámci jedné umělecké soutěže porota dokonce nepoznala, že byl obraz vygenerovaný umělou inteligencí Midjourney.
Odborníci na technologie odhadují, že tento posun bude nabírat na obrátkách. Podporuje to také například fakt, že Microsoft začátkem roku investoval přes 223 miliard do dalšího vývoje společnosti OpenAI.
Nová pravidla hry v podnikání
Podle některých bude umělá inteligence podobným fenoménem, jako byl sám internet, facebook či TikTok. Zkrátka to bude další hráč, který výrazně ovlivní naše fungování a práci s technologiemi.
Z hlediska firem se bezpochyby dotkne oblastí, jako jsou finance, řízení, efektivita, ziskovost a dalších. Příchod takových novinek s sebou velice často nese dva tábory: jeden je odsuzuje a nevěnuje jim přílišnou pozornost, druhý se jich nebojí a chce je vyzkoušet a implementovat co nejdříve.
V čem umělá inteligence konkrétně pomůže
- Efektivnější procesy: Už dnes se mohou firmy spolehnout na řadu nástrojů, které jim skrze automatizaci pomáhají (viz například zmínění chatboti). Trend vývoje tedy pomůže tuto část prohloubit.
- Efektivnější analýza a využití dat: Základem každého úspěšného podniku jsou bezpochyby data a jejich efektivní zpracování. Firmy tak budou moci jít více do hloubky.
- Zlepšení zákaznické zkušenosti: Díky zmíněné efektivitě v rámci procesů mohou firmy daleko lépe a přesněji svá data využívat například pro personalizaci a rychlost odezvy.
- Rychlost v rámci rešerší: Jelikož je umělá inteligence schopná daleko rychleji vyhledávat informace, pravděpodobně tím odpadne řada činností při procházení podkladů.
- Snížení nákladů: Celkově se přínos dá shrnout jako snížení nákladů, zlepšení obchodu a prodeje včetně marketingu. Pokud to takto firmy uchopí správně a včas, mohou dané inovace využít v rámci své konkurenceschopnosti.
Jaká s sebou může nést naopak rizika
- Nesprávné používání: Jelikož je umělá inteligence v interaktivním pojetí na trhu poměrně krátce, může dojít k různým nedorozuměním či špatnému vyhodnocení poskytnutých výsledků.
- Bezpečnost: S bodem výše souvisí rovněž i bezpečnost – přílišné spoléhání na technologie může lákat pozornost hackerů a útočníků, kteří se mohou pokusit data nějakým způsobem poškodit.
- Výpadky: Servery společnosti nemusí fungovat vždy na 100 %. Například nyní se ChatGPT potýká s výpadky při příliš velkém nárazovém zatížení ze strany uživatelů.
- Přílišný spoleh na algoritmy: Spolu s narůstající interakcí může stoupat tendence vše přenechat na umělé inteligenci a nevyhodnocovat a neověřovat výstupy, které poskytuje. Ty však dost často nejsou validní, někdy naopak dokonce lživé.
- Ztráta pracovních míst: Bezpochyby zanikne řada míst, kterých se UI dotkne. Zároveň je ale pravděpodobné, že vznikne řada dalších míst, která budou souviset s její obsluhou.
Obecně se můžeme připravit na spoustu věcí, které se s vývojem umělé inteligence změní. Poměrně hezké přirovnání je k ohni – může vám hezky ohřát večeři, ale také spálit dům. Čili ten, kdo se rychleji naučí jejímu efektivnímu využití, bude mít navrch.
Určitě ale není dobré skočit rovnýma nohama do bezhlavého používání a vše nyní přenechat robotům. Pořád jde o technologii, která „pouze“ vyhodnocuje a skládá jednotlivé informace. Dostat do jednotlivých částí v rámci vašeho podnikání lidskost a emoce je stále doména člověka.